Suuri vai pieni

Suomen konepajateollisuudessa on jouduttu hissutelemaan useat viime vuodet, onko suunta nyt vihdoinkin kääntynyt, jää nähtäväksi.
Monelle alihankintakonepajalle on muutaman kuluneen vuoden aikana tullut ns. mitta täyteen, pakostakin, hiipuneiden ja häipyneiden tilausten vuoksi. Monet alan asiat ovat muuttuneet tänä aikana verrattuna siihen mihin oli totuttu vuosikymmenet. Myös sukupolven vaihdos konepajoissa on meneillään.
Nykypäivän mukaisesti digimarkkinointi on kasvamassa myös konepajateollisuudessa, faksi on käynyt tarpeettomaksi, se ei ole tulostanut mitään moneen vuoteen. Somekäytössä olevat viestintämenetelmät ovat jo tätä päivää konepajakoneiden kunnossapidossa, konehankinnoissa, niiden kaupankäynnissä, ainakin nopeassa viestinnässä päämiesten kanssa.
Konepajoihin koneita ja laitteita toimittaneet maahantuojat ovat kokeneet myös muutoksen. Tunnetut työstökonevalmistajat ovat perustaneet omat  ja omaa nimeänsä käyttävät myynti- ja jakeluverkostot. Onko isojen koneliikekonsernien aikakausi mennyttä aikaa? Minkälainen on tämän ajan tehokas toimija, konemaahantuoja? Henkilömäärältään suurehko toimija niin myynnissä ja tai  jälkimarkkinoinnissa, vai pienempi toimija jonka henkilöresurssit ovat helpommin hallittavissa tehokkaaseen työskentelyyn. Ehkäpä korkean ammattitaidon omaava myynnin ja jälkimarkkinoinnin omaava pienempi toimija pystyy toimittamaan laadukkaamman kokonaisuuden.

Kommentoi

jQuery('.menu-item-has-children').click(function() { jQuery(this).toggleClass('open'); }); window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-62796145-1');